Reklama w Internecie, promowanie postów, AdWords… obecnie to codzienność.
Robimy przelew na konto albo regularnie pobierają nam z karty pewne kwoty i wiele małych firm zapomina nawet o tym, że za te usługi otrzymujemy faktury, które trzeba samemu pobrać po zalogowaniu do konta.
W tym tekście pokażę jak rozliczać import usług w zależności od tego jaki jest Wasz status podatnika VAT.
- Wersja neutralna: Jesteś „vatowcem” i ta reklama służy wykonywanej przez Ciebie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT (23, 8 lub 0 %).
Naliczamy podatek VAT od wartości zamówienia/faktury/zapłaty (w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi pierwsze) i wykazujemy go w rejestrze sprzedaży (VAT należny) oraz rejestrze zakupów (VAT naliczony).
Podatek VAT należny – zgodnie z art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT, wykazujemy z chwilą wykonania usługi lub płatności – wybieramy wcześniejszą datę. Niezależnie od daty wystawienia faktury przez Wykonawcę.
Wartość importu usług wykazujemy w deklaracjach VAT 7 lub VAT 7K w pozycjach:
- import usług z UE w pozycjach 29 i 30 deklaracji
- import usług z poza UE w pozycjach 27 i 28 deklaracji
Podatek VAT naliczony – możemy odliczyć w momencie naliczenia podatku należnego i przez dwa kolejne okresy.
W deklaracjach VAT-7/VAT 7K wykazujemy go łącznie z całymi zakupami poniesionymi w danym okresie.
Czyli naliczamy i odliczamy podatek VAT od importu usług. Zabieg ten jest neutralny podatkowo ponieważ naliczamy i odliczamy tę samą kwotę. Pamiętajmy, że VAT powinien być naliczony w kraju, w którym siedzibę ma odbiorca usługi reklamowej.
- Wersja kosztowna: Nie jestem „vatowcem”.
Zgodnie z art 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT podmioty nie podlegające obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni („nie-vatowcy”) mają obowiązek przed pierwszą zakupioną usługą za granicą (będącą importem usług) zgłosić się do VAT UE (instrukcja wypełnienia w przykładzie).
Następnie od każdej importowanej usługi naliczamy VAT, wykazujemy go w deklaracji VAT 9M i wpłacamy na konto urzędu skarbowego.
Przykład.
Firma START, nie będąca VAT czynną, postanawia rozpocząć kampanię w Google AdWords. Zanim dokona pierwszej płatności na konto Google lub zanim stworzy pierwszą kampanię z obciążeniem karty kredytowej, powinna złożyć deklarację VAT–R z wypełnionymi pozycjami: NIP, pkt 4.1 zaznaczone – X, pkt 5 – właściwy urząd skarbowy, części B1 i B2 wypełnione danymi podatnika, pozycja 61 zaznaczone – X, pozycja 62 wpisana data nie wcześniejsza niż następny dzień po wysłaniu/złożeniu tej deklaracji i wypełniona część D – podpis i dane składającego.
Firma START dniu 5 maja wpłaciła 100 złotych na konto Google i rozpoczęła kampanię reklamową. W tym miesiącu to była jedyna wpłata. Po zakończeniu miesiąca przygotowuje deklarację VAT 9M (termin wysłania 25 czerwca) i wpisuje do:
pozycji 12 – 100 złotych
pozycji 13 – 23 złotych
Kwotę 23 złote należy wpłacić na konto urzędu skarbowego.
W przypadku zakupu usług spoza UE należy wykazać te kwoty w pozycjach 10 i 11 deklaracji VAT 9M.
Zasmuciłam niektórych? Wiele mikropodmiotów, nieaktywnych w VAT nie zdaje sobie z tego sprawy, że musi dopłacać VAT naliczony od wartości zakupionych w Internecie usług. Jeśli macie jeszcze wątpliwości – piszcie – postaram się uściślić ten tekst.
VAT – właściwość urzędu skarbowego od 1 stycznia 2016 – DLA OSÓB FIZYCZNYCH PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ – MIEJSCE ZAMIESZKANIA
Od 1 stycznia 2016 roku właściwym urzędem skarbowym dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest urząd odpowiedni dla MIEJSCA ZAMIESZKANIA. W związku z tym wszyscy podatnicy VAT czynni będą deklaracje VAT - 7, VAT [...]
Wystawienie faktury zaliczkowej przed otrzymaniem zaliczki
Często w praktyce gospodarczej faktury zaliczkowe wystawiane są przed otrzymaniem zaliczki – na przykład kiedy nabywca płaci z kredytu bankowego i musi złożyć fakturę do banku przed dokonaniem przelewu. Nie powinno się takich faktur wystawiać [...]
Niniejszy artykuł nie ma charakteru doradztwa podatkowego. Każda indywidualna sytuacja rzeczywista musi być analizowana odrębnie. Zapraszam do kontaktu – katarzyna@legowska.pl.
Zostaw komentarz